Praktische kampinfo

Lees hier alles wat je moet weten over onze kampen

Vind je hieronder geen antwoord op je vraag?
Laat het ons zeker weten en neem contact op.
We helpen je zo snel mogelijk verder.

Home Kampen Praktische info



Algemene kampinfo

Wanneer ontvang ik alle praktische informatie van het kamp?

Enkele weken voor de start van het kamp krijg je een kampboekje toegestuurd via e-mail en via de post. Daarin lees je alle praktische info zoals de bagagelijst, het aankomst- en vertrekuur en de exacte locatie.


Wie kan deelnemen aan een Bizonkamp?
  • Bizon richt zich tot een specifieke doelgroep: kinderen en jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie. Ze leven in een gezin dat het moeilijk heeft, verblijven in een voorziening of worden ondersteund door bijzondere jeugdbijstand.
  • Onze kampen zijn ingedeeld in leeftijdsgroepen. Kinderen en jongeren tussen 7 en 21 jaar kunnen mee op Bizonkamp.

Zijn deelnemers verzekerd op kamp?

De deelnemers en vrijwilligers op kamp zijn verzekerd voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid. Ziekte en materiële schade die niet het gevolg zijn van een ongeval op kamp, vallen niet onder die verzekering.


Kan een deelnemer later toekomen of vroeger terugkeren?

Neen. De vertrek- en einddatum van het kamp zijn een vast gegeven waar niet van afgeweken wordt.


Ik heb een vraag over grensoverschrijdend gedrag

Is er op kamp met jou iets gebeurd waar je niet comfortabel mee bent? Heb je als ouder of begeleider verhalen gehoord over gedrag dat niet oké was? Neem dan contact met Dylan, ons Aanspreekpunt Integriteit (API).

De API is er voor mensen met een vraag, vermoeden of klacht. Hij luistert naar de vraag of het verhaal en verwijst je door door wanneer nodig of verleent advies bij de mogelijke vervolgstappen, Hij gaat zich niet verder verdiepen of onderzoekende vragen stellen.

Onze huidige API is Nora Cnockaert, je kan haar bereiken op API@bizonvzw.be of telefonisch op het nummer 0476 608 469 (maandag tot vrijdag, 9u30 - 16u).




Betalingen en kortingen

Hoe is de kampprijs berekend?

Bizon rekent voor de kampprijs €25 per dag. Een kamp van 8 dagen, zal dus €200 kosten. Dat is de helft van de werkelijke kostprijs voor Bizon, want die bedraagt €50 per dag per deelnemer.


Wat is er (niet) inbegrepen in de kampprijs?

In de prijs van het kamp zijn volgende zaken wel inbegrepen:

  • het verblijf
  • de maaltijden
  • kwalitatieve begeleiding
  • verzekering

In de prijs van het kamp zijn volgende zaken niet inbegrepen:

  • de heen- en terugreis naar/van de kampplaats
  • eventuele dokters-, apotheek- en/of ziekenhuiskosten
  • eventuele herstelkosten voor materiële schade (niet gedekt door de burgerlijke aansprakelijkheid)

Op welke manier kan ik betalen voor het kamp?

Betalen kan via de online tool of, indien nodig, via een overschrijving met gestructureerde mededeling (alle info hierover krijg je bij je bevestigingsmail na inschrijving).


Kom ik in aanmerking voor een korting?

Bizon doet haar best om financiële drempels weg te werken en elk kind de kans te bieden een fijne vakantie te beleven. Wij voorzien hiervoor de mogelijkheid om een korting op de kampprijs aan te vragen. Iedere deelnemer mag dit aanvragen, maar het kortingsbudget is natuurlijk enkel bedoeld voor zij die het echt nodig hebben. We vragen je om hier eerlijk mee om te gaan.


Hoe vraag ik korting aan voor een kamp?

Je kan dat meteen doen bij het inschrijven in onze inschrijvingstool. Jij kan hierbij zelf aangeven welk deel van de kampprijs je zelf kan betalen: 25%, 50%, 75% of 100%. Het kortingsbudget is beperkt en enkel voor deelnemers die dit echt nodig hebben. We vertrouwen erop dat je hier eerlijk mee omgaat. Indien gewenst, mag je er ook voor kiezen om 125% van de de kampprijs te betalen (=solidariteitstarief).


Welke mogelijkheden tot terugbetalingen komen in aanmerking?

Het kortingsbudget van Bizon is beperkt. Daarom geven we graag nog enkele andere tips mee om de kampprijs te drukken:

  • Socio-cultureel participatiefonds OCMW
    Wie ondersteuning krijgt van het OCMW of problemen ondervindt om dergelijke activiteiten te betalen, kan bij het OCMW aankloppen voor tussenkomst bij tal van sportieve en culturele activiteiten. Dit kan ook voor kampen.
    Je neemt daarvoor best contact op met jouw OCMW-assistent of met het OCMW-kantoor in jouw buurt.
  • Mutualiteiten, ziekenfondsen, gezondheidsfondsen
    Elke mutualiteit betaalt een deel van jongerenkampen terug. Bezorg ons gerust het aanvraagformulier van jouw mutualiteit, dan bezorgen wij het jou ingevuld terug. Dien dit in bij jouw fonds zodat je daarna een deel van de gemaakte kosten terugbetaald krijgt.
  • Fiscale aftrekbaarheid jeugdwerk
    Ouders kunnen de kosten voor een kamp van hun inwonende kinderen (jonger dan 14 jaar) inbrengen ter vermindering van hun belastbaar inkomen. Het maximaal aftrekbare bedrag hiervoor is €13,70 (2021) per dag en per kind. Om deze kosten te kunnen aftrekken, dien je als ouder over een bewijsstuk te beschikken. Bizon stuurt dit na afloop van het kamp op (indien de betaling hiervoor in orde is gebracht) in de loop van het voorjaar.
  • Iedereen Verdient Vakantie
    Iedereen Verdient Vakantie wil gezinnen die in armoede leven en niet van een vakantie kunnen genieten helpen. Je kan onze vakanties ook boeken via hun website. Meer informatie hierover vind je via www.iedereenverdientvakantie.be



Annulaties

Hoe kan ik het kamp annuleren?

Wil je een inschrijving annuleren? Neem dan zo snel mogelijk contact op met het Bizonsecretariaat. Zo hoeft de volgende deelnemer op de wachtlijst niet onnodig hoopvol af te wachten.


Tot wanneer kan ik kosteloos annuleren?

Een deelname annuleren kan altijd en is kosteloos tot één maand voor de startdatum van het kamp. Gebeurt de annulering later dan één maand vooraf, dan wordt (een deel) van het inschrijvingsgeld alsnog in rekening gebracht.


Wat gebeurt er als ik laattijdig annuleer?

Bij een laattijdige annulatie bestaat de kans dat het plekje niet meer kan worden ingevuld door een andere deelnemer. Hiervoor zal (een deel van) het inschrijvingsgeld alsnog in rekening worden gebracht.


Kan ik een geannuleerde deelnemer vervangen door iemand anders?

Je kan er als dienst of ouder voor kiezen om een vervanger aan te leveren voor een geannuleerde deelnemer. Dit kan tot maximaal twee dagen voor de start van het kamp.




Vervoer en materiaal

Hoe zit dat met het vervoer naar en van de kampplaats?

Het vervoer naar en van de kamplocatie moet je zelf voorzien. Bizon beseft dat dit niet altijd gemakkelijk is, daarom helpen we je graag verder:

  • Een paar weken voor het kamp krijg je een adressenlijst met contactgegevens van alle diensten die deelnemers hebben ingeschreven. Deze lijst maakt het mogelijk om met anderen af te spreken en te carpoolen.
  • Bizon voorziet bij ieder binnenlands kamp transport van en naar het dichtstbijzijnde treinstation bij de kampplaats.
  • Voor de Bizonkampen die plaatsvinden in het buitenland wordt er vervoer voorzien vanaf een afgesproken treinstation ergens in Vlaanderen.

Wat moet een deelnemer meenemen op kamp?

Enkele weken voor de start van het kamp ontvang je een kampboekje waarin een bagagelijst staat. Je leest er alles wat deelnemers nodig hebben op kamp. Heb je niet alles wat op die lijst staat? Geen nood! Je hoeft absoluut niet alles nieuw aan te kopen als je bepaalde spullen niet hebt. Bizon voorziet op elk kamp wat reservemateriaal. Geef vooraf een seintje aan het Bizonsecretariaat en dan zoeken we samen een oplossing.


Wat heb ik nodig als ik naar het buitenland ga?

Vertrek je op een van onze buitenlandse kampen? Vergeet dan zeker niet om een "Toelating om het land te verlaten" in te vullen. Dit document kan je vinden onder deze link!.

  • Minderjarigen die naar het buitenland gaan, hebben toestemming nodig van ouders. Zij moeten hiervoor ook een formulier "reistoelating minderjarigen" in te vullen bij het dienstencentrum van jouw gemeente!
  • Jongeren die onder toezicht staan van de jeugdrechter hebben toestemming nodig van de jeugdrechter.
  • Voor asielzoekers en niet-begeleide minderjarigen moet er een toelatingsformulier aangevraagd worden bij de dienst vreemdelingenzaken.



Na het kamp

Wat gebeurt met verloren en gevonden voorwerpen?

Alle gevonden voorwerpen worden tot één maand na het kamp bijgehouden door het Bizonsecretariaat. Ben je iets kwijt? Laat het ons weten zodat we kunnen kijken of het ertussen zit. We spreken vervolgens samen af om het voorwerp terug te bezorgen.


Waar kan ik de foto’s bekijken?

Na het kamp selecteren de kamp- en hoofdleiding de mooiste plaatjes om met jullie te delen. Dat gebeurt grondig en op basis van de toestemming die jij bij de inschrijving van het kamp hebt gegeven. Er wordt van elk kamp één openbaar en één beveiligd fotoalbum gemaakt op onze website. We doen ons best om de albums zo snel mogelijk online te plaatsen, maar geven toe dat dit enkele weken kan duren. Hou zeker onze website en Facebookpagina in de gaten voor meer updates.




Inschrijven

Kan ik dezelfde deelnemer inschrijven voor meerdere kampen?

Een deelnemer kan ingeschreven worden voor één kamp per schoolvakantie. Je kan een deelnemer dus niet inschrijven voor twee zomerkampen, maar wel bijvoorbeeld voor één kamp in de zomer- en één kamp in de herfstvakantie.


Kan ik meerdere deelnemers van dezelfde leefgroep inschrijven?

Het aantal plaatsen per kamp is beperkt per inschrijver (ouder, dienst, ...). Elke inschrijver kan maximaal 3 deelnemers inschrijven voor een kamp. Voor de buitenlandse en kleinere kampen (Camper à l'étranger, Travel o' clock en Bootkamp) is dat slechts 1 plaats. Deze regel werkt leefgroepoverschrijdend in het geval van diensten.




Zin om samen met ons
op kamp te gaan?

Ontdek ons aanbod






© 2024 Bizon vzw — KBO BE 0870.194.819 — IBAN BE05 0014 6002 2475 — privacy policycookie policysitemap Quoted: Websites met méér
Vrijwilliger worden? Meer info?
Mail ons!